Voor ervaren directeuren en verenigingsmanagers
De omgeving van branche- en beroepsorganisaties verandert snel en sterk. Door de snelheid van de veranderingen wordt er een groot beroep gedaan op het aanpassingsvermogen van de organisaties. Leden verwachten meer van hun vereniging. Zij zoeken nieuwe verbindingen met elkaar en met wisselende stakeholders. De buitenwacht zet vraagtekens bij de toegevoegde waarde en relevantie van de organisatie. Kortom, de vereniging moet steeds meebewegen in een dynamische context. Hoe doe je dat? Is hetgeen dat altijd sterk was nog steeds sterk? Zijn er nieuwe zwaktes? Wat is een goede missie en met welke visie gaat u de toekomst tegemoet? Leer in één dag hoe u de kern van uw organisatie tegen het licht kunt houden en schrijf u in voor deze masterclass. Leer van de theorie en praktijkervaringen van specialisten uit België en Nederland.
Programma
- Missie, visie en strategie: wat is het verschil? Welke elementen zijn belangrijk?
- Doelstellingen concretiseren en uitzetten in de tijd
- Handvatten voor strategische ontwikkeling van uw organisatie
- Het nut en de beperkte houdbaarheid van een SWOT analyse
- Het kernachtig communiceren aan de hand van een praktisch model
- Dilemma’s en veel voorbeelden uit de dagelijkse verenigingspraktijk in België en Nederland
- ASAE ‘7 measures of success’: De lessen van deze kritische succesfactoren voor uw praktijk
Leerdoelen
- U heeft na één dag inzicht in de strategische cyclus van een professionele vereniging/stichting
- U weet het verschil tussen een collectieve missie en visie
- U weet waaraan een missie, visie en strategie moeten voldoen
- U kent de opzet en meerwaarde van een actuele SWOT analyse
- U weet de SWOT analyse te gebruiken voor de hoofdlijnen van beleid
- U leert van theorie, modellen en praktische tips
Voor wie
Directeuren en verenigingsmanagers die dagelijks werkzaam zijn in een branche- of beroepsorganisatie en beschikken over een ruime werkervaring.
Materiaal
Boek van Luc Ardies, VM artikelen en tools die deelnemers kunnen gebruiken richting hun besturen.
Docenten
Luc Ardies is directeur bij UNIZO, de Vlaamse MKB organisatie, en heeft reeds 25 jaar praktijkervaring bij het oprichten en herstructureren van professionele verenigingen. Hij is socioloog en auteur van de pocket ‘Succesvol verenigingsmanagement in 5 stappen’. Hij behaalde tevens een bijzondere Master degree in de communicatiemedia. Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen en Katholiek Universiteit Leuven bleek dat Luc Ardies op plaats 8 stond van de Top-30 van de middenveldactoren met de meeste spreektijd in de 19-uur-journaals op TV Eén en VTM.
Jos Wesselink is directeur van ‘BrancheWerk, brancheontwikkeling, strategie en praktijk’. Jos is als directeur en voorzitter verantwoordelijk geweest voor diverse branche- en beroepsorganisaties. Hij beschikt als adviseur over ruim 20 jaar praktijkervaring in meer dan 75 nationale en internationale branche- en beroepsorganisaties. Naast deze praktijkfocus draagt hij sinds 2001 als docent en trainer tevens actief bij aan de theoretische onderbouwing van het vak van verenigingsmanagement. Hij was als VPN bestuurder grondlegger van het beroepscompetentieprofiel voor verenigingsprofessionals in Nederland en is mede auteur van het boek ‘De vereniging de baas’ (2015).
Investering
Deze masterclass wordt alleen incompany aangeboden. Wij maken op basis van uw behoefte en aantal deelnemers graag een voorstel voor u. Neem contact op met info@branchewerk.nl
Jos Wesselink
Luc Ardies